GMINNY PROGRAM
WSPIERANIA RODZINY
NA LATA 2017- 2019
Spis treści
Wstęp
I. Założenia programu
II. Uwarunkowania prawne podejmowanych działań
III. Diagnoza sytuacji demograficznej i społecznej w gminie Górzno
IV. Adresaci programu
V. Analiza SWOT Gminnego Programu Wspierania Rodziny
VI. Cele główne i szczegółowe
VII. Źródła finansowania programu
VIII. Efekty realizacji programu
IX. Monitoring i ewaluacja
Wstęp
Rodzina to podstawowa grupa społeczna, która kształtuje osobowość człowieka, jego styl życia oraz system wartości. Obecny czas nie jest łatwy dla rodziny, a szczególnie zmieniająca się sytuacja społeczno – gospodarcza spowodowała duże przemiany w życiu człowieka. Pojawiły się zagrożenia mające wpływ na rozwój rodziny. Zwiększyła się liczba rodzin niepełnych, związków nieformalnych, rodzin z małą ilością dzieci. Brakuje dużych rodzin wielopokoleniowych, których miejsce zajęły rodziny dwupokoleniowe.
Dlatego też pomoc rodzinie winna mieć na celu pomoc w podtrzymywaniu pełnienia pozytywnych ról społecznych poprzez wzmacnianie zasobów, które znajdują się w rodzinie, poprawy ich życia i wspieraniu ich w pełnieniu funkcji opiekuńczo – wychowawczych. Aby zapobiegać powielaniu nieprawidłowych wzorców potrzebna jest pomoc rodzinom w przezwyciężaniu trudności w sprawowaniu funkcji rodzicielskich oraz ochrona dzieci przed przemocą. Może być to osiągnięte przy zaangażowaniu instytucji i organizacji działających na terenie gminy. Pozostawienie rodzin bez wsparcia może doprowadzić do ich całkowitej degradacji. Ważne jest, aby ze specjalistyczną pomocą zdążyć na czas i aby była ona bezpłatna dla ludzi o niskim statusie materialnym.
I. Założenia programu
Zadania ujęte w programie zmierzają w kierunku wspierania rodziny przeżywającej trudności celem przywrócenia zdolności do wypełniania prawidłowych ról społecznych.
Podstawowym założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Górzno na lata 2017 – 2019 jest wypracowanie spójnego systemu wsparcia dla rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych. Zadania programu koncentrować się będą nie tylko na dziecku, ale na całej rodzinie, nawet wtedy, gdy dziecko umieszczone zostanie poza rodziną biologiczną. Istotnym elementem Programu jest wprowadzenie rozbudowanego systemu profilaktyki oraz intensyfikacja działań na rzecz rodzin z problemami.
Mając na uwadze dobro dziecka na bieżąco należy dokonywać analizy i oceny sytuacji dzieci i ich rodzin. Z obserwacji i przeprowadzanych ankiet wynika, że w szkołach mamy do czynienia z coraz większą skalą przemocy, zjawiskami patologicznymi, które sukcesywnie przybierają na sile. Wyraźnie zaznacza się grupa rodzin, która jest dysfunkcyjna z różnych powodów: alkoholizm, przemoc, ogólna niezaradność życiowa i postawy aspołeczne, samotne rodzicielstwo, brak czasu lub bierne i wycofane stanowisko w kwestii dostarczania dziecku właściwego systemu wartości, brak kompetencji wychowawczych i realnego wpływu na zagospodarowanie czasu wolnego swoich dzieci. Dzieci z takich rodzin są podatne na niekorzystne wpływy otoczenia, łatwo i chętnie przyjmują negatywne wzorce zachowań, powielają też często zły wzór czy schemat wyniesiony z domu rodzinnego - stąd warto wzmocnić system pomocy takim rodzinom z dziećmi poprzez podejmowanie różnorodnych, adekwatnych działań służących eliminowaniu złych postaw i kształtowaniu osobowości właściwie funkcjonujących w społeczeństwie.
Praca z rodziną winna być połączona z jej własną aktywnością. Organizując różnorodne formy pomocy na rzecz rodziny wieloproblemowej, należy konsekwentnie realizować zasadę podstawowej roli opiekuńczej i wychowawczej rodziny w rozwoju dziecka. Należy ją wspierać i wspomagać tak, aby przywrócić jej prawidłowe funkcjonowanie. Stąd podstawowym założeniem Programu jest wsparcie rodziny naturalnej oraz eliminowanie takich sytuacji, kiedy dziecko musi opuścić własną rodzinę.
II. Uwarunkowania prawne podejmowanych działań
1. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. 2016 poz. 575 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. 2016 poz. 930 późn. zm.)
3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( t.j. Dz.U. 2015 poz. 1390 )
4. Ustawa z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym ( tj. Dz.U.2016 poz.446 z późn. zm.)
5. Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tj. Dz.U. 2016 poz. 487)
6. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Górzno na lata 2011-20
7. Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy dla Gminy Górzno na lata 2015-20
III. Diagnoza sytuacji demograficznej i społecznej w Gminie Górzno
Gmina Górzno liczy 6498 mieszkańców (stan na dzień 31.12.2016r.), wśród których kobiety stanowią 3254 osoby , natomiast mężczyźni 3244 osoby. W wieku nieprodukcyjnym jest 1530 osób dzieci i młodzieży do 18r.ż oraz 972 osoby w wieku emerytalnym ( pow. 60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni) co razem stanowi 2502 osoby, natomiast w wieku produkcyjnym 2137 mężczyzn i 1859 kobiet tj. 3996 osób.
38,5% ogółu mieszkańców to osoby w wieku nieprodukcyjnym , 61,5% ogółu stanowią osoby w wieku produkcyjnym - wyzwaniem jest więc prowadzenie polityki zatrudnienia zmierzającej do utrzymania stanu zatrudnienia i zagospodarowania istniejących miejsc pracy.
Gmina niezamożna, bez rozwiniętego przemysłu. Jednym z problemów dominujących w gminie jest bezrobocie. Na dzień 31 grudnia 2015r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Garwolinie zarejestrowanych było 5571 osób. Z ogólnej liczby osób bezrobotnych prawo do zasiłku posiadało 533 osoby, w tym 264 kobiety. Stopa bezrobocia w powiecie na koniec 2016r. wyniosła 11,7%, podczas gdy w województwie mazowieckim 7,4% a w skali kraju 8,3%. Bezrobocie w gminie Górzno od 2010r. z 293 osób zarejestrowanych wzrosło do 345 osób na koniec 2015r. a na koniec 2016 spadło do 279 osób.
Z danych statystycznych PUP w Garwolinie za 2016r. wynika także , że największe bezrobocie odnotowane jest wśród osób o niskiej perspektywie otrzymania ofert pracy : długotrwale bezrobotnych - 175 os. , młodych do 30 r.ż. –168 os. oraz powyżej 50 r.ż. – 64 os. W stosunku do ogólnej liczby bezrobotnych mieszkańców gminy niski jest także wskaźnik osób uprawnionych do pobierania zasiłku – 30 osób. Z obserwacji pracowników socjalnych, którzy posiadają bezpośredni kontakt z mieszkańcami gminy wynika, że w rzeczywistości wskaźnik bezrobocia jest zdecydowanie wyższy, gdyż wielu mieszkańców pozostaje bez stałej pracy, ale nie są oni zarejestrowani w urzędzie pracy.
Poniższa tabela przedstawia najczęstsze przesłanki udzielania pomocy osobom i rodzinom przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
POWODY PRZYZNANIA POMOCY
Powód trudnej sytuacji życiowej |
2014 |
2015 |
2016 |
|||
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
|
Ubóstwo |
69 |
223 |
72 |
224 |
67 |
206 |
Sieroctwo |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bezdomność |
1 |
1 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Wielodzietność |
19 |
117 |
22 |
125 |
37 |
205 |
Bezrobocie |
45 |
142 |
51 |
170 |
50 |
162 |
Niepełnosprawność |
47 |
144 |
52 |
167 |
52 |
158 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
39 |
133 |
46 |
149 |
50 |
160 |
Bezradność w sprawach opiek.-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego-ogółem |
28 |
130 |
29 |
136 |
22 |
83 |
W tym: Rodziny niepełne |
13 |
44 |
13 |
48 |
16 |
63 |
Rodziny wielodzietne |
12 |
72 |
14 |
78 |
4 |
22 |
Przemoc w rodzinie |
1 |
4 |
1 |
4 |
0 |
0 |
Potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Alkoholizm |
7 |
22 |
9 |
25 |
11 |
43 |
Narkomania |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
6 |
Zdarzenie losowe |
1 |
1 |
4 |
15 |
0 |
0 |
Źródło: dane własne GOPS
Jak wynika z powyższej tabeli najczęstszymi przyczynami korzystania z pomocy społecznej jest ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała choroba oraz bezradność w sprawach opiekuńczo- wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego. Należy podkreślić, iż w jednej rodzinie może występować kilka przesłanek uprawniających do korzystania z pomocy społecznej.
Wyraźna tendencja wzrostowa ubiegających się o pomoc w związku z długotrwałą chorobą lub niepełnosprawnością . Zwiększa się zapotrzebowanie na realizację specjalistycznych usług opiekuńczych dla niepełnosprawnych dzieci realizowanych w miejscu zamieszkania . Rośnie też liczba osób zgłaszających się po pomoc z dochodem przekraczającym ustawowe kryterium dochodowe.
RZECZYWISTA LICZBA RODZIN I OSÓB OBJĘTYCH POMOCĄ SPOŁECZNĄ
Wyszczególnienie |
2014 |
2015 |
2016 |
|||
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
|
Świadczenia przyznane w ramach zadań zleconych i zadań własnych (bez względu na ich rodzaj, formę, liczbę oraz źródło finansowania) |
136 |
460 |
140 |
484 |
139 |
485 |
Świadczenia przyznane w ramach zadań zleconych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę |
3 |
11 |
4 |
15 |
6 |
26 |
Świadczenia przyznane w ramach zadań własnych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę |
133 |
449 |
137 |
472 |
136 |
475 |
Pomoc udzielana w postaci pracy socjalnej - ogółem |
78 |
234 |
117 |
358 |
67 |
198 |
W tym: wyłącznie w postaci pracy socjalnej |
21 |
51 |
27 |
61 |
28 |
45 |
Źródło: dane własne GOPS
Nie spada liczba świadczeniobiorców w związku z realizacją innych programów socjalnych np. „500+” Zgodnie z zapisami ustawowymi wysokość tych świadczeń nie jest uwzględniana w dochodzie rodziny ubiegającej się o świadczenia z pomocy społecznej.
Już od 2006r. realizowany program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” . W roku 2016 programem objęto 246 osób , w tym 176 w wieku do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej oraz 71 osób dorosłych, dla 154 dzieci wydawano gorące 2- daniowe posiłki przygotowywane na stołówkach szkolnych bądź dowożone przez firmę cateringową. Koszt programu w r. 2016 to 106000zł.
Dla dzieci z rodzin ubogich realizowany jest program wsparcia stypendialnego – w roku 2016 wsparciem objęto 91 uczniów na kwotę 27116 zł.
Około 400 rodzin miesięcznie uprawnionych jest do pobierania świadczeń rodzinnych . Największą grupę stanowią pobierający zasiłki rodzinne na 2 dzieci, 1, 3, 4 i więcej o dochodach w granicach 200-500 zł miesięcznie, następnie rodziny nie osiągające dochodu w ogóle oraz z dochodem pow. 500 zł na osobę miesięcznie. Przybywa wypłacanych świadczeń związanych z niepełnosprawnością.
Wydatki na świadczenia rodzinne finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa oraz liczba świadczeń |
|||||||
L.p. |
Swiadczenia |
Wydatki |
Liczba świadczeń |
||||
2014 |
2015 |
|
2014 |
2015 |
|
||
2016 |
2016 |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
8 |
9 |
1. |
Zasiłki rodzinne |
814 096 |
805 391 |
1 063012,96 |
8 202 |
7 970 |
9611 |
2. |
Dodatki do zasiłków rodzinnych, z tego z tytułu: |
466 171 |
484 908 |
585245,94 |
4 634 |
4 439 |
5332 |
3. |
Zasiłki pielęgnacyjne |
235 008 |
235 467 |
239 139 |
1 536 |
1 539 |
1 563 |
4. |
Świadczenia pielęgnacyjne |
299 360 |
446 840 |
476 320 |
406 |
374 |
369 |
5. |
Specjalny zasiłek opiekuńczy |
0 |
4 541 |
7 280 |
0 |
9 |
14 |
6. |
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka |
75 000 |
79 000 |
92 000 |
75 |
79 |
92 |
7. |
Razem |
1 889 635 |
2 056 147 |
2 609296 |
14 853 |
14 410 |
16 981 |
Źródło: dane własne GOPS
Istotne finansowe wsparcie dla matek nigdzie nie ubezpieczonych stanowi świadczenie rodzicielskie przyznawane niezależnie od dochodu do czasu ukończenia przez dziecko 1r. życia w kw. 1000 zł miesięcznie oraz zastosowanie mechanizmu „złotówka za złotówkę” dla rodzin których dochód przekroczył ustawowe kryterium dochodowe uprawniające do świadczeń rodzinnych.
Budżety domowe dość poważnie zasilają świadczenia „500+” wypłacane na każde drugie i kolejne dziecko lub również na pierwsze dziecko w przypadku spełnienia kryterium dochodowego. W roku 2016 w okresie IV-XII wydatkowano kwotę 4609855zł na realizację 691 złożonych wniosków. Przeciętnie w miesiącu do świadczeń uprawnionych jest 1030 dzieci.
Na podobnym poziomie na przestrzeni ostatnich kilku lat wypłacane świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego na podst. przepisów „Ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów”. Stała tendencja dot. realizacji wypłat dla osób dzieci wychowywanych przez matki nadal pozostające w związkach małżeńskich lub faktycznie zamieszkujące wspólnie z osobą zobowiązaną do alimentacji.
Wydatki na świadczenia z funduszu alimentacyjnego poniesione ze środków budżetu państwa |
|||||||
Lp. |
Wyszczególnienie |
Wydatki |
Liczba świadczeń |
||||
2014 |
2015 |
2016 |
2014 |
2015 |
2016 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1. |
Wypłacone świadczenia z funduszu alimentacyjnego |
100 850 |
113 744 |
121 963 |
347 |
339 |
354 |
2. |
Kwoty zwrócone przez dłużników alimentacyjnych z tytułu wypłaconych świadczeń z FA |
14 009,15 |
24 427,25 |
70 449,26 |
X |
X |
X |
3. |
Dochody własne gmin z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego zwróconych przez dłużników aliment. |
6 419 |
7 792 |
14 917,75 |
X |
X |
X |
4. |
Stan należności z tytułu wypłaconych świadczeń z FA |
446 240 |
472 554 |
556 923 |
X |
X |
X |
5. |
Umorzone należności od dłużników alimentacyjnych |
0 |
0 |
0 |
X |
X |
X |
6. |
Wygaszenie należności z tyt. świadczeń wypłaconych w zastępstwie alimentów |
11 615 |
7 847 |
0 |
X |
X |
X |
Źródło: dane własne GOPS
Kolejny program kierowany do rodzin to Karta Dużej Rodziny - polegający na przyznaniu korzystniejszego od ogólnie obowiązującego dostępu do towarów , usług lub innych form działalności. Ulgi i zniżki oferują instytucje państwowe podległe ministerstwom oraz podmioty prywatne na podst. pisemnej umowy z Ministerstwem Pracy. Od 2014r. zrealizowano 142 wnioski : wydano 685 Kart dla 252 rodziców i 433 dzieci .
Szkoły na terenie gminy cyklicznie realizują ze swoimi uczniami działania ujęte w szkolnych programach wychowawczych oraz profilaktycznych. Oba programy są spójne z założeniami rządowego dokumentu adresowanego do placówek oświatowych: ”Bezpieczna i przyjazna szkoła”. Realizowane są programy socjoterapeutyczne i profilaktyczne we współpracy z przedstawicielami różnych instytucji. Wielokrotnie organizowane wspólne spotkania obejmujące grupę dzieci, nauczycieli oraz rodziców gdzie akcentowane są kwestie przemocy , radzenia sobie z agresją, wspólnego spędzania czasu wolnego czy budowania właściwych postaw i relacji w rodzinach grupach, właściwego zachowania i promowania wartości.
Ze wsparciem dla rodzin z problemem alkoholowym i problemem przemocy występują Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie a także Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Od pracujących w interdyscyplinarnych zespołach potrzebujący i szukający wsparcia otrzymują obszerne informacje nt. możliwości poszukiwania pomocy oferowanej przez instytucje działające na terenie powiatu, województwa czy nawet całego kraju. Przekazywane są informacje na temat możliwości prowadzenia postępowania karnego czy innych dyscyplinujących do osiągnięcia pożądanego zachowania przez osoby zakłócające spokój, porządek publiczny , oddziałujących na rozkład pożycia rodzinnego czy demoralizację dzieci . Komisja znaczną część posiadanych środków przeznacza na działania profilaktyczne i edukacyjne głównie wśród dzieci i młodzieży – w tym m.in. dofinansowanie wyjazdu dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym, z rodzin dysfunkcyjnych w tym z problemem alkoholowym na wypoczynek letni i zimowy z programem profilaktycznym, spektakle edukacyjno-wychowawcze, warsztaty, występy, spotkania, aktywnośc fizyczną itp. Prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin, osób dotkniętych przemocą w rodzinie, udzielanie wsparcia i pomocy środowiskom abstynenckim jak i zagrożonym uzależnieniami od kilku lat realizuje Stowarzyszenie „Pomocna Dłoń” . Na realizację zadania przeznaczana jest kwota 5000 zł.
Na terenie gminy nie ma problemu sieroctwa. Z danych Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Garwolinie wynika, iż na terenie gminy w 1 rodzinie zastępczej spokrewnionej wychowuje się 2 dzieci. Odpłatność gminy w wys. 30 % ustalonego kosztu pobytu w rodzinie zastępczej wyniosła w 2016r. 4896,78zł., w roku 2017 wzrośnie do blisko 8000zł. Obecnie nie jest prowadzone żadne postępowanie sądowe które mogłoby skutkować umieszczeniem dziecka/dzieci w palcówce opiekuńczo – wychowawczej.
Od kwietnia 2013r. na podst. pisemnych umów z Wojewodą realizowany jest program „Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej. Wsparciem na przestrzeni tych kilku lat obejmowano od 5 do 10 rodzin z 13 do 31 dzieci w tych rodzinach.
Działalność kulturalną i edukacyjną prowadzi gminna biblioteka publiczna oraz Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Górzno im. Aleksandry i Bronisława Rojek”. Celem jest działalność publiczna w dziedzinie edukacji, kultury, a także działania na rzecz rozwoju Gminy Górzno. Najbardziej rozpowszechnioną formą wsparcia są stypendia motywacyjno - socjalne dla studentów z terenu gminy Górzno znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej . Działalność kulturalna stowarzyszenia to przede wszystkim współorganizowanie „Dnia Górzna ”. Biblioteka skupia się na promowaniu pozytywnych form spędzania wolnego czasu przez całe rodziny nie tylko z książką , kieruje ofertę edukacyjną od najmłodszych do najstarszych członków społeczeństwa.
Istotną rolę i wsparcie poprzez swoją działalność charytatywną w życiu wielu rodzin odgrywają na terenie gminy dwie parafie rzymskokatolickie.
Należy więc ocenić że państwo jak również samorząd kierują coraz szersze wsparcie finansowe i usługowe dla rodzin z dziećmi. Sytuacja finansowa winna być więc stabilna , niewymagająca dodatkowych interwencji, lub w ograniczonym zakresie. Problemem jest niewłaściwe gospodarowanie budżetem domowym, roszczeniowość, problemy z prawidłowym funkcjonowaniem w rodzinie bądź grupie rówieśniczej. Każde dodatkowe wsparcie powinno dotyczyć nie tyle sfery materialnej co raczej wspierać w sferze duchowej , dotykać profilaktyki.
IV. Adresaci Programu
Gminny Program wspierania rodziny adresowany jest do :
1. Rodzin, w tym niewydolnych wychowawczo, niezaradnych życiowo.
2. Rodzin żyjących w ubóstwie, w tym dotkniętych bezrobociem.
3. Rodzin dotkniętych przemocą.
4. Dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
5. Rodzin z problemem długotrwałej choroby i niepełnosprawności
V. Analiza SWOT Gminnego Programu Wspierania Rodziny
Mocne strony · Opracowana Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych · Powołany Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie · Działalność profilaktyczna i edukacyjna Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych · Baza instytucji wspierających rodzinę (policja, sąd, PCPR, GOPS, organizację pozarządowe, służba zdrowia, oświata, kościół katolicki, świetlice szkolne) · Dobre rozeznanie środowiska lokalnego przez pracowników służb pomocy społecznej, policji, pracowników oświaty · Doświadczenie, wiedza i kwalifikacje pracowników działających na rzecz rodziny · Wsparcie stypendialne dla dzieci i młodzieży · Dobrze rozwinięta baza obiektów sportowych · Zaangażowanie w rozwiązywanie problemów społecznych organizacji pozarządowych działających na terenie gminy. |
Słabe strony
|
Szanse
|
Zagrożenia
|
VI. Cele główne i szczegółowe
1. Cel główny programu
Zbudowanie zintegrowanego systemu pomocy na rzecz rodzin, wzmacnianie rodziny i tworzenie warunków do jej prawidłowego rozwoju.
2. Cele szczegółowe:
a) Wspieranie rodziny w opiece i wychowaniu
· Wspieranie opieki nad dziećmi do lat 3
· Wspieranie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym
· Wspieranie rodzin niepełnych , przejawiających bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych
b) Wspieranie rodziny w jej prawidłowym funkcjonowaniu
· Promowanie wartości rodziny - promowanie i wspieranie różnorodnych form integracji rodzin i społeczności lokalnych
· Wspieranie wychowawczej i wspierającej roli instytucji współpracujących z rodziną (szkoła , kluby sportowe, biblioteki, koła zainteresowań, organizacje pozarządowe, poradnie, instytucje kościelne itp.
· Promowanie i wspieranie organizacji różnorodnych form spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży - wypoczynek letni i zimowy w tym także z uwzględnieniem programów profilaktycznych
· Propagowanie i inicjowanie działań na rzecz środowiskowych form wspierania rodziny w wychowaniu dzieci
· Praca z rodziną prowadzona w formie konsultacji i poradnictwa specjalistycznego
(pedagogicznego, prawnego, zawodowego, itp.), terapii systemowej rodzin, treningu
umiejętności wychowawczych dla rodziców psychoedukacji, mediacji
· Działalność edukacyjno – informacyjna na rzecz podniesienia świadomości w zakresie prawidłowego funkcjonowania rodzin w społeczeństwie lokalnym
· Wsparcie finansowe, rzeczowe i usługowe ( stypendia socjalne, dożywianie, usługi opiekuńcze)
c) Wdrażanie skutecznych programów zapobiegających kryzysowi w rodzinie lub umożliwiających wyjście z sytuacji kryzysowej
· Wspieranie działalności placówek pomagających rodzinie w sytuacjach kryzysowych
· Wspieranie działań wychowawczych na rzecz rodzin , w tym niepełnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym
· Prowadzenie działalności profilaktycznej i edukacyjnej dla dzieci i rodziców
· Wspieranie i rozwój poradnictwa rodzinnego, w tym specjalistycznego
· Realizacja programów terapeutycznych i interwencyjnych ( w tym: program „Asystent rodziny” )
· Inicjowanie działań na rzecz skutecznej aktywizacji społecznej i zawodowej rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym
d) Realizacja programów chroniących dzieci, młodzież i rodzinę
· Monitorowanie środowisk zagrożonych uzależnieniami, wykluczeniem społecznym – motywowanie do podejmowania działań nakierowanych na zmianę
· Monitoring sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy;
· Zwiększanie dostępności do informacji o instytucjach i formach pomocy (cyberprzestępstwa, przemoc, uzależnienia itp.)
· Wspieranie edukacji dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa publicznego
· Tworzenie i realizacja programów z zakresu profilaktyki przemocy, uzależnień itp.
· Promowanie i wspieranie działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej, kampanie informacyjne
e) Wdrażanie nowoczesnych metod pracy z rodziną i dzieckiem
· Monitorowanie sytuacji rodzin z dziećmi na terenie gminy
· Umacnianie współpracy międzyinstytucjonalnej w zakresie pracy z rodziną i dzieckiem
· Tworzenie możliwości i sprzyjanie podnoszeniu wiedzy i doskonalenia umiejętności osób bezpośrednio pracujących z rodziną
· Podejmowanie i koordynowanie działań na rzecz utrzymania bądź powrotu dziecka do rodziny naturalnej
VII. Źródła finansowania programu:
1. Środki własne gminy ( w dyspozycji GKRPA, ZI, GOPS , szkoły)
2. Dotacje z budżetu państwa.
3. Programy rządowe z zakresu wspierania rodziny.
4. Środki pozabudżetowe
Środki finansowe na realizację poszczególnych działań będą uwzględniane cyklicznie w rocznych planach finansowych.
Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Górzno należy we wskazanym terminie i na wybrane zadania priorytetowe.
Złożone wnioski podlegają ocenie przez specjalnie w tym celu powołaną komisję, która dokonuje wyboru wniosków. Wyniki dokonanej przez komisję oceny wniosków wraz z propozycją dotyczącą wysokości proponowanych środków finansowych podlegają ostatecznej akceptacji Wójta Gminy Górzno. Ze zrealizowanych działań w ramach środków z otrzymanej dotacji należy przygotować sprawozdanie rzeczowo- finansowe.
VIII. Efekty realizacji programu
Realizacja niniejszego programu pozwoli na:
1. Wzmocnienie roli i funkcji rodziny biologicznej.
2. Przeciwdziałanie jej marginalizacji i degradacji społecznej.
3. Dążenie do integracji rodziny.
4. Szczegółową analizę sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych rodzin.
5. Poprawę bezpieczeństwa dziecka i rodziny.
6. Przeciwdziałanie umieszczeniu dzieci w pieczy zastępczej.
7. Ograniczanie zjawiska wykluczenia społecznego rodzin.
8.Podniesienie jakości usług świadczonych przez podmioty zaangażowane w realizację programu
IX. Monitoring i ewaluacja
Prowadzenie ewaluacji i monitoringu realizacji programu służy sprawdzeniu czy zostały zrealizowane planowane działania oraz jaki jest wynik zrealizowanych przedsięwzięć. Program wspierania rodziny jest dokumentem otwartym i długofalowym. Realizowany będzie przy współpracy z gminą, jednostkami samorządowymi oraz innymi podmiotami, które zajmują się rodziną. Informacje do monitoringu realizacji programu będą pozyskiwane od podmiotów zaangażowanych w realizację programu
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w terminie do 31 marca każdego roku, sporządzi sprawozdanie rzeczowo-finansowe z zakresu wspierania rodziny.